Sommarens Tandvård: Tips för att bibehålla munhälsan hela säsongen

Sommarens Tandvård: Tips för att bibehålla munhälsan hela säsongen

Att upprätthålla munhälsan är viktigt för allmänt välbefinnande och ett hälsosamt leende. Detta är viktigt att komma ihåg även under semestertider. Rätt munhygien är avgörande för att säkerställa god tandhälsa. Vissa livsmedel kan också främja tand- och tandköttshälsa samt fräscha upp andedräkten. När sommarsemestrarna närmar sig erbjuder vi en rad tips för att hjälpa dig uppnå bättre munhälsa och ett ljusare leende.

Vatten: Tillräcklig hydrering är viktigt för salivproduktionen. Saliv är en viktig försvarsmekanism för munnen eftersom det hjälper till att skölja bort bakterier från munnen. Vuxna bör dricka minst 1-1,5 liter per dag, enligt Jukka Meurman, emeritusprofessor i mun- och käksjukdomar vid Helsingfors universitet (1).

Mejeriprodukter: Mejeriprodukter som mjölk, ost och yoghurt är rika på kalcium och fosfor, vilket hjälper till att stärka tandemaljen. Förutom laktos, kalcium och fosfor har även mjölkproteiner visat sig påverka tandhälsan. Kaseiner är den mest förekommande proteingruppen i komjölk och utgör cirka 80 % av dess totala proteininnehåll (2).

Knapriga frukter och grönsaker: Konsumtion av fiberrika livsmedel hjälper till att hålla tänder och tandkött rena, enligt American Dental Association (ADA). Livsmedel som äpplen, morötter, selleri och gurka är rika på fiber och kräver tuggning, vilket stimulerar salivproduktionen och hjälper till att bibehålla ett hälsosamt leende. Forskning har också visat ett omvänt samband mellan fruktkonsumtion och parodontit. Med andra ord, ju mer fiberrika frukter du konsumerar, desto lägre är risken för allvarliga tandköttssjukdomar som parodontit (3).

Bladgrönsaker: Spenat, grönkål och andra bladgrönsaker är rika på vitaminer och mineraler som kalcium, folsyra och B-vitaminer, vilka främjar munhälsan (4).

Magert protein: Livsmedel som kyckling, kalkon och magert nötkött innehåller fosfor, vilket är nödvändigt för starka tänder och benvävnad. Magert protein är också rikt på essentiella aminosyror, byggstenarna i proteiner, vilka är viktiga för tandköttsvävnadens hälsa (5).

Nötter och frön: Dessa erbjuder hälsosamma fetter, protein och mineraler som kalcium och fosfor, vilka är fördelaktiga för munhälsan.

Grönt te: Grönt te är en av världens mest populära drycker och har visat sig positivt påverka människors hälsa. Grönt te innehåller antioxidanter som kallas katechiner, vilka kan hjälpa till att minska inflammation i munnen och bekämpa bakterier (6).

Xylitol: Xylitol är ett naturligt sötningsmedel som hjälper till att minska mängden mutans streptokocker i tandplack och saliv. Streptococcus mutans är den främsta orsaken till tandkaries. Tuggning av tuggummi som innehåller xylitol kan stimulera salivproduktionen och hjälpa till att minska risken för tandkaries. Den rekommenderade dagliga dosen xylitol för att förebygga karies är 6-10 g/dag (7,8).

Lingon: Lingon används i traditionell finsk medicin för att behandla bland annat svampinfektioner i munnen. Lingon innehåller föreningar liknande de som finns i tranbär, vilka kan förhindra bakterier från att fästa vid tänderna och därmed minska risken för karies. Lingon är ett lovande naturligt tillvägagångssätt för att förbättra munhälsan på grund av deras antioxidantiska, anti-inflammatoriska, antiproteolytiska, cancerförebyggande och antimikrobiella effekter (8).

Naturell yoghurt: Konsumtion av yoghurt, särskilt naturell eller låg-socker yoghurt, kan vara fördelaktigt för munhälsan och hjälpa till att hantera dålig andedräkt. Yoghurt är en bra källa till probiotika. Probiotika är nyttiga bakterier som även kan hjälpa till att balansera munens mikrobiota. Obalanserad mikrobiota i munnen kan bidra till dålig andedräkt (halitos). De bästa yoghurterna för tandhälsa är naturella och grekiska yoghurten, eftersom de ofta innehåller mest probiotika. Yoghurt innehåller också mycket kalcium, vilket hjälper till att hålla tänderna starka (9).

Ta munhygienen till nästa nivå

Även om vattenintag och konsumtion av många livsmedel kan vara fördelaktigt för munhälsan, är noggranna dagliga munhygienrutiner avgörande för att upprätthålla en frisk mun. Dessa inkluderar regelbunden borstning, användning av tandtråd och tandläkarbesök. Att lägga till antibakteriell Lumoral-behandling i din dagliga munvårdsrutin kan förbättra effekterna av professionell munvård.

Att minska konsumtionen av sockerrika och sura livsmedel och drycker kan hjälpa till att förebygga tandkaries, tandköttssjukdomar och dental erosion. Den högsta tiden för konsumtion av läskedrycker är under sommarsäsongen när värmen uppmuntrar till ökad konsumtion av olika smaksatta drycker. Konsumtion av kolsyrade drycker är dock en av de främsta orsakerna till tandkaries, särskilt under varma sommarsäsonger. Kolsyra, socker och syror mjukar upp tandemaljen och främjar tillväxten av bakterier som orsakar tandkaries.

När tandemaljen utsätts för påfrestningar blir hanteringen av biofilm, eller tandplack, avgörande för att förebygga munsjukdomar som gingivit, parodontit och tandkaries. Medan mekaniska rengöringsmetoder är viktiga, visar forskning att även högkvalitativa eltandborstar endast tar bort cirka 65% av skadliga bakterier i munnen (10). Att integrera antibakteriella behandlingar i din dagliga munvårdsrutin förbättrar effekten av tandborstning. Studier visar att Lumoral-behandling avsevärt förbättrar förebyggande professionella vårdsresultat genom att bromsa plackbildning och minska förekomsten av skadliga bakterier i munnen (11).

Referenser:

  1. https://smiledrs.com/the-oral-health-benefits-of-drinking-water/
  2. Shkembi B, Huppertz T. Impact of Dairy Products and Plant-Based Alternatives on Dental Health: Food Matrix Effects. Nutrients. 2023 Mar 18;15(6):1469. doi: 10.3390/nu15061469. PMID: 36986199; PMCID: PMC10056336.
  3. Nielsen SJ, Trak-Fellermeier MA, Joshipura K, Dye BA. Dietary Fiber Intake Is Inversely Associated with Periodontal Disease among US Adults. J Nutr. 2016 Dec;146(12):2530-2536. doi: 10.3945/jn.116.237065. Epub 2016 Oct 26. PMID: 27798338; PMCID: PMC5118764.
  4. Source: https://www.myperiopro.com/about-us/blog/2022/february/foods-that-boost-your-oral-health/
  5. Jayasinghe TN, Harrass S, Erdrich S, King S, Eberhard J. Protein Intake and Oral Health in Older Adults-A Narrative Review. Nutrients. 2022 Oct 25;14(21):4478. doi: 10.3390/nu14214478. PMID: 36364741; PMCID: PMC9653899.
  6. Chatterjee A, Saluja M, Agarwal G, Alam M. Green tea: A boon for periodontal and general health. J Indian Soc Periodontol. 2012 Apr;16(2):161-7. doi: 10.4103/0972-124X.99256. PMID: 23055579; PMCID: PMC3459493.
  7. Nayak PA, Nayak UA, Khandelwal V. The effect of xylitol on dental caries and oral flora. Clin Cosmet Investig Dent. 2014 Nov 10;6:89-94. doi: 10.2147/CCIDE.S55761. PMID: 25422590; PMCID: PMC4232036.
  8. Pärnänen P, Lähteenmäki H, Tervahartiala T, Räisänen IT, Sorsa T. Lingonberries-General and Oral Effects on the Microbiome and Inflammation. Nutrients. 2021 Oct 23;13(11):3738. doi: 10.3390/nu13113738. PMID: 34835994; PMCID: PMC8623866.
  9. GF Ferrazzano, T Cantile, M Quarto, A Ingenito, L Chianese, F Addeo, Protective effect of yogurt extract on dental enamel demineralization in vitro, First published: 27 November 2008 https://doi.org/10.1111/j.1834-7819.2008.00072.x
  10. Pakarinen, Saila, et al. "Home-Applied Dual-Light Photodynamic Therapy in the Treatment of Stable Chronic Periodontitis (HOPE-CP)—Three-Month Interim Results." Dentistry Journal 10.11 (2022): 206
  11. Neha Aggarwal, Sunil Gupta, Rashu Grover, Gunmeen Sadana, and Karan Bansal; Plaque Removal Efficacy of Different Toothbrushes: A Comparative Study, Int J Clin Pediatr Dent. 2019 Sep-Oct; 12(5): 385–390. doi: 10.5005/jp-journals-10005-1669
Testa i 30 dagar